Suzuki Jimny Torakku
Konceptet har funnits i olika skepnader genom åren och på åttiotalet gick fenomenet ofta under namnet discojeep. Suzukis bidrag var starkt på den tiden, men man undrar ju hur medvetet Suzuki tänkte med nuvarande Jimny. Oavsett målgruppstänk, analyser, utveckling och annat det att uppenbart att någon har gjort rätt. Jimnys basala utstrålning och inneboende duktighet lockar köpare från alla läger på brukarskalan, från urbana hipsters till medvetna, nyttiga och professionella användare.
Det finns exempel på hur Jimny-bilar har sålt för högre priser utgångspris, typ 50 000:- över. En ekonomisk funktion om tillgång och efterfrågan likt exklusivt begränsade serier som till exampel Porsche 911 GT3 och andra ibland omger sig med sina giriga förstaägare. Man ju tro och tycka att Suzuki-fabriken snart har kommit ikapp och alla Jimny-sugna fått besked om leverans, men fortfarande överstiger efterfrågan tillgången, enligt uppgift från handlarna.
Sådana här funktioner och skapade subkulturer hade knappast varit möjligt utan sociala mediers inneboende kraft och därmed alla communities på nätet. Det kan låta enkelt att bara lansera en produkt som sedan utvecklas av entusiasterna, men det är tur, timing och marknadsfingertoppskänsla från biltillverkarna som avgör om hypen ska hända.