Filmproduktioner
Nedan kan ni ta del av våra filmproduktioner som ligger publicerade på YouTube.
Nedan kan ni ta del av våra filmproduktioner som ligger publicerade på YouTube.
Vi besöker vad som anses vara fordonsentusiasternas säsongsstart i Sverige, Bilsport Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Peter hittar några roliga fordon under mässan, från klassiker, racerbilar, jaktplan och tokroliga byggen till Sveriges mest välskruvade helikopter. Tillsammans i studion kollar Peter och vår gäst Kenneth Tonef på några objekt och ringer upp Anna som berättar om hennes pappas bevarade custom-Amazon som såldes genom Bilweb Auctions.
Äntligen ett nytt avsnitt ute! Denna gången har vi fått karossen att landa på chassit för första gången! Grenröret är färdig konstruerat & hel del annat smått och gott har hänt! Robin går i denna video igenom alla uppdateringar!
130 dagar av renovering inför Bilsport Custom Motor Show 2024! Vi klarade de tillslut. I sista avsnittet så sätter vi ihop de sista på bilen och startar upp den för första gången!
I detta avsnittet så går Limmet igenom nyheterna med bilen för iår- Framvagnen och växellådan. Vad han tror de kommer göra för skillnad. Speciellt växellåde förbättringarna. Pluppen levererar sin egenbyggda kardan för montering. Vi går även igenom en stor leverans av Nuke produkter och vilka nyheter de har kommit med!
Sista dagen på Autosport mässan och vi träffar på Lite werks som visar upp sitt smarta batteri som kan styras via telefonen! Under mässan sprang vi även på en ombyggd M3 kombi F81, där de tagit en 3-serie kombi F31 och sedan flyttat över allt från en M3 F80 riktigt fett! Mat Armstrong var även på mässan och vi stannade till och kollade på hans Lamborghini Gallardo.
Intervjuar Matthew Walker från Racingline om Audi RS3 LMS i deras montor. Robin får även möjligheten att sitta i den och relatera känslan över till NukedPolon.
Lyssna på när vi pratar om Race Winning Brands och deras stora produktsortiment, med produkter som innehåller i stort sätt allt man kan tänkas behöva innuti motorn!
Då var det dags att lackera E46an! Efter ha stått ute i några år under presenning och dragit på sig lite rost och blivit allmänt sunkig. Gjorde sig en ny lackering bilen dunder!
Grabbarna ser till att lägga i nästa växel i mekandet och fixar nya takrör i buren och monterar av allt för att kunna preppa inför lackeringen!
Med klockan tickande ner till Elmia mässan som inträffar vid påsk. Börjar stressen krypa under skinnet när Limmet ska total renovera sin riktigt slitna E46, som har fått utstå flera säsonger av slakt. Nu är det dags att få ordning på utseendet och presentera bilen på Bilsport Custom Motorshow!
I England så träffar vi på ingen mindre än Stefan Verdi han själv! Där vi tar tillfälle i akt att prata om Auto Verdi och deras produkter som de gjort stora framgånger med i nord & syd amerika!
Då landar vi i Birmingham iår igen! Vi intervjuar och besöker olika leverantörer för att se vad de har för produkter och ifall de finns några nyheter att använda till NukedPolon!
Det har hänt en hel del på NukedPolo sedan ni senast såg den! Jiggen är helt borttagen och buren har till 98% helsvetsad och klar! Spindlarna bak är färdig ritade och är skickade på fräsning!
Efter cirka 8års av väntan kör Robin sin E46 på bana för förstagången! Tillsammans med Pluppen, Limmet & David gör de den första shake downen.
Det närmar sig glödhet tillställning på Gamla Ullevi igen när Blåvitt gästas av guldjagande Elfsborg. Vi sätter oss ner med landslagslegendaren Anders Svensson.
Off week betyder, som vanligt, intervju med Blåvitt-ikon och den här veckan har turen kommit till ingen mindre än Robin Söder.
Den största milstolpen nådd hitintills! Karossen är bortlyft och rörrams chassit är själv på lyften!
Vi passar även på att lotta ut vår vinnarna av de som kommenterade på vårt senaste avsnitt! Robin passar även på att unboxa Nukes Airjacks!
Följ med när Mattias från Matmagasinet VEGO förverkligar sin barndomsdröm med ett besök hos oss i glassfabriken. Ta del av glassens resa från råvara till färdig produkt.
Följ med när vår Glassmästare Anders Lejonbjörn & Eric Bräck från Mackmyra ger dig smak beskrivningen av Limited Edition No 2: Whiskyglass.
Följ med när vår Glassmästare Anders Lejonbjörn & Eric Bräck från Mackmyra ger dig storyn bakom Limited Edition No 2: Whiskyglass.
Varför drar egentligen vissa bilar olja? Peter och Daniel diskuterar orsakerna.
Vad är det som avgör vilken viskositet oljan till ens bil ska ha? Och hur snabbt flyter egentligen en modern 0W-20-olja jämfört med en klassisk 20W-50-olja? Häng med Peter in på vårt lager och vidare till garaget för att ta reda på hur saker och ting ligger till.
Peter och bilvårdsentusiasten Daniel går igenom några av de viktigaste momenten för att hålla bilens inre i toppform.
Häng med Peter när han träffar bilvårdsentusiasten Daniel som går igenom några av de viktigaste tvättmomenten för att hålla bilens yttre i toppform.
Peter och Robin pratar om oljefiltrets funktion och varför det ska bytas vid varje oljeservice.
Vad krävs egentligen för att vara snabbast på Time Attack? Häng med oss när vi besöker Mantorp Park och snackar med bröderna från Wiborg Engineering.
Häng med Peter och Robin in i garaget när de går igenom alla delar i en typisk bilservice!
Bakvagnen börjar bli kli klar! Robin och Pluppen har börjat bygga klart på ena sidan hela upphängningen och kan nu börja kopera över till andra sidan. För att sedan vara i mål med att få bilen på fyra hjul!
Bromsskivor och andra prylar har nu också anlänt!
De har hänt väldigt mycket sedan sist! Framvagnen och spindlarna har fått sig en ny version och är färdiga för att skicka iväg på fräsning! Diffen bak har fått sina fästen helt klara redo för att kopplas samman med kardanaxel och sedan bygga vidare ut mot bakvagnen.
Robin beställde hem en instrumentbräda från Audi Motorsport som tillhör en Audi RS3 LMS bil.
Resan med vår F31 går vidare denna gången är de dags att lackera våra nya bromsok som följer med i ett original uppgraderingspaket- M Performance Power Kit från BMW som ska installeras.
I första delen i denna uppgraderingen, besöker vi Universalteknik i Göteborg som ser till att lackera bromsoken vita. Följt av ett besök hos Daniel på Angelwax som lägger två lager coating för att lättare kunna underhålla och tvätta oken från bromsdamm!
Efter förra avsnittet så gjorde vi en upptäckt vid svängningsdämparen. Robin noterade en oscillerande rotation vid uppstarten som fick han att undra om veven är skev! I detta avsnittet plockar vi ner hela N54 motorn för att kunna rotera på den och öppna upp den.
Dag 2 och vi befinner oss ute på Borås Motorstadion. Det är dags att låta Limmet gå loss för första gången sedan 2017, när han körde med denna bilen sist. Sedan dess har den stått ute under ett tak och blivit bortglömd. Nu är E46:an tillbaka med ny motor och det är dags att sätta den på prov!
I förra avsnittet hemma hos Limmet startade vi upp hans nyligen bytta M54 motor. Denna gången är de dags att fixa de sista grejerna på listan för att kunna åka till Borås Motorstadion för att köra bilen för första gången.
Äntligen efter månader av byggnation, så startar vi upp bilen för första gången sedan vi körde in den i garaget. Robin monterar de sista i kylpaketet och fyller på med alla nödvändiga vätskor för att kunna starta bilen.
NukedPolo får en ny partner till projektet! Haltech går in och levererar en komplett lösning när det kommer till de elektroniska delarna av bygget. Allt från motorstyrning, kraftmoduler till kabelmatta.
Bilen börjar närma sig sitt slutskede och vi sätter ihop hela interiören och äntligen fått de sista slangarna för laddtrycksrören som har hindrat oss från att fortsätta med motormonteringen.
Vi passar på att besöka skroten för att hitta små artiklar och plastdetaljer till bilen men även en styrväxel till NukedPolon-
Stora framsteg nu i projektet! Daniel från DomiWorks besöker oss för att skanna in de sista för att kunna ta fram bland annat fästen & hjälpa till med spindeln. Limmet och Pluppen sätter upp bakvagnen och dess axlar för att kolla ifall längderna är rätt för att fungera bra!
Äntligen är vi tillbaka efter en tids uppehåll, som vi förklarar i filmen! Nu har vi jobbat i bakgrunden med att sätta geometrin för framvagnen, alla punkter är uträknade och ska ge en bra körkänsla! Robin förklarar vad som har hänt sedan sist och visar upp lite nya delar som vi har köpt med oss hem från England bland annat!
För första gången så får kameran komma in i Grus lada, där han har lagrat alla sina amerikanska V8 & Nascar delar. Som Ingvar har importerat från USA sedan 70-talet.
Här hittar ni allt från himmel och jord som rör amerikanska bilar. Small block som Big block!
En heldel motorblock, toppar, drivaxlar, bromsok, nascar delar med mera!
Andra delen av Grus & Pluppens Corvette C5 bygge, denna gången går vi igenom kupén, avgassystemet och hela setupen runt bakvagnen.
Pluppen pratar om sina smarta lösningar som han klurat på med sin långa erfarenhet av racingbilsbygge.
Första avsnittet i vår garagebesökar serie! Vi stannar till först hos hemma hos mytomspunna Grus där vår fabrikatör Pluppen som ni träffat i NukedPolo serien mekar med Corvetten. För att kolla på vad han tillsammans med Grus och vänner har byggt sedan 2015.
Med lite barnfind känsla öppnar vi garageportarna för att visa deras Corvette C5 extrem banbygge, som har en special smallblock med smarta lösningar.
Detta är första avsnittet i tre delar där vi kommer att få hänga med hemma hos Grus som har rest till USA sedan 70 talet för att köpa in Nascar och andra amerikanska delar, som han sålt och lagrat hemma på hyllan i sin lada. Detta är första gången som en kamera har filmat innuti hans samlig av grejer!
Vi avslutar vår täckning av Autosport International mässan, genom att besöka Williams Formel 1 monter för att prata om deras bil och kolla på de sjuka kolfiberdetaljerna. Vi passar även på att prata Alex Hildebrandt som har byggt en vankel Corvett för Goodwood Festival Of Speed! Sist men inte minst stannar vi till hos Cosworth som ställer ut en Le Mans bil tillsammans med en av deras motorer på stativ.
Haltech ställde ut tillsammans med Race Winning Brands, så vi passade på att prata presidenten av Haltech Nathan Clark. Limmet som startade med Haltech när han trimmade sin E30, spolar tillbaka bandet tillsammans med Nathan och pratar om hur de började med motorstyrning, och vad de erbjuder för produkter idag.
Vi tog en sväng till Birmingham för att besöka mässan Autosport International. Väl på plats tar vi tillfälle i akt att prata med olika leverantörer för att hitta produkter och samarbetspartners till projektet. Självklart stannar vi till hos intressanta tillverkare och leverantörer och ser vad England har att erbjuda!
Då var det dags att uppdatera interiören i vår F31 brukis. Med avsikten att hålla det OEM+, skickade vi in alla våra aluminum borstade interörspaneler för alcantara omklädning. Vi började med att skicka in vår idrive panel för att säkerställa alcantaran och den blåa summen stämde överens med original stolarna och dess blåa sömmar. Vilket de gjorde! Vi skickade då in resterande detaljer för alantara behandling och även brodering av vår logotyp.
Då var det dags att ge en hjälpande hand till Limmet, som har gjort en motorswap på sin E46:a. Från en S65 till en M54 med många likheter till vår E46:a.
Robin och Daniel tillsammans med Rasmus Möller ser till att göra klart arbetet med kabelmattan för den nya ECUn & PMU enheten från ECU master.
Då var det dags för vår daily att få lite omsorg! I denna filmen går vi igenom hur man sänker en bil, vad som är viktigt att tänkta på, och så klart tips och trix hur man ska göra!
Äntligen efter lite semester uppehåll är det dags igen att göra lite framsteg med vårt 1M projekt. Denna gången är det äntligen dags för vår partner CMS Group att lägga på färg på bilen!
I förberedelser inför lackering hos CMS Group, preppar vi bilen med att demontera ett antal delar så som backspeglar, handtag, backlyktor med mera. Följ oss när vi kommer allt närmare slut målet med att återställa bilen till OEM+ skick!
Följ vår nya serie där vi renoverar upp en krockad BMW 1M till OEM skick.
Nu står vi äntligen på Elmia golvet tillsammans med SFRO i D-hallen! Vi tackar alla er som besökte oss och tog del av våra merch och klistermärken!
Med endast 3 dagar kvar till Elmia tar vi upp farten för att hinna klart till Bilsport Custom Motor Show 2022. Vi hämtar upp ett gäng med delar och däck hos våra samarbetspartners. Besöker även GreatWork som har hjälp oss bygga monter som vi ska med oss till Elmia.
Följ med oss när vi hjälper Nuke Performance att flytta till deras nya lokaler- Då de sedan länge har vuxit ur deras tidigare lokal.
Inför Bilsport Performance & Custom Motor Show tänkte vi slänga ihop en liten sammanfattning om vad som har hänt under 6 månader av byggande fram tills nu på två minuter 😄
Besök gärna oss i SFRO's monter i D-hallen, träffa oss och ställ frågor direkt! Vi kommer även att lotta ut lite merch & klistermärken 🙌
Vi bjuder på ett längre avsnitt tillsammans med Daniel på DomiWorks, som 3D skannar vår magnesium fälg för framtida projekt. Konstuktionen med buren har kommit en bra bit framåt och vi börjar snegla mot förberedelser inför Elmia tillsammans med SFRO.
Äntligen kan vi gå ut med nyheten om att vi kommer ställa ut tillsammans med SFRO i deras monter på Bilsport Custom Motor Show 2022, den 15-18 April i D hallen 🙌
Ni frågade efter merch! Nu har vi äntligen fått hem våra NukedPolo tröjor! Vi passar då på att köra en goodiebag giveaway ihop med Nuke Performance & Domiworks! Vi lottar ut tre stycken goodiebags till er som medverkar i tävlingen! 🙌🙌
Efter lite uppehåll under jul, nyår & corona strul- Är vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt, där vi lägger grunden för golvet och underredet! Vi passar även på att besöka G-Rex Sweden som hjälper till att bocka huvudbågen för rörams konstruktionen.
Vi dokumenterade dåtiden tillsammans med samtiden som i sig känner en stark övertygelse om framtiden. Polestar 2 har varit med en stund nu och dess konkurrensfördelar hos de trogna Volvodrängarna är stark. Och inte bara hos dem.
För många i Volvolägret är steget till en exklusiv hel-elare både en möjlighet och en dröm. En tung spelare på elbilmarknadens högre spelplan med en innovativ och medveten attityd hos sig själv och sin elbils-rider. Men det är tiden - transporttiden - som se’n må vara samtid eller framtid, som avgör när spontana och mångsysslande individer ska förflyttas med el. Och det tar för lång tid. Än så länge.
Konceptet har funnits i olika skepnader genom åren och på åttiotalet gick fenomenet ofta under namnet discojeep. Suzukis bidrag var starkt på den tiden, men man undrar ju hur medvetet Suzuki tänkte med nuvarande Jimny. Oavsett målgruppstänk, analyser, utveckling och annat det att uppenbart att någon har gjort rätt. Jimnys basala utstrålning och inneboende duktighet lockar köpare från alla läger på brukarskalan, från urbana hipsters till medvetna, nyttiga och professionella användare.
Det finns exempel på hur Jimny-bilar har sålt för högre priser utgångspris, typ 50 000:- över. En ekonomisk funktion om tillgång och efterfrågan likt exklusivt begränsade serier som till exampel Porsche 911 GT3 och andra ibland omger sig med sina giriga förstaägare. Man ju tro och tycka att Suzuki-fabriken snart har kommit ikapp och alla Jimny-sugna fått besked om leverans, men fortfarande överstiger efterfrågan tillgången, enligt uppgift från handlarna.
Sådana här funktioner och skapade subkulturer hade knappast varit möjligt utan sociala mediers inneboende kraft och därmed alla communities på nätet. Det kan låta enkelt att bara lansera en produkt som sedan utvecklas av entusiasterna, men det är tur, timing och marknadsfingertoppskänsla från biltillverkarna som avgör om hypen ska hända.
Bilweb Auctions auktionerade ut delar av en lokala kändis tillika skrothandlare i Jössefors utanför Arvika. När den första visningen öppnades på en fredagseftermiddag och efterföljande kväll. Förvandlades den gamla fabrikslokalen där alla objekt va utställda till ett folknöje i den lilla byn. Och som någon utryckte de bland spekulanterna "Där inne finns det möe fritid att buda på."
Bilfabriker och dess varumärken jobbar alla för att deras varumärke ska växa och förstärkas genom riktad marknadsföring, genom planterad medvetenhet och genom rätt sponsorsatsningar av olika aktiviteter och sporter. Men det som genom alla år har visat sig vara rätt för ett bilvarumärke är att göra bra resultat inom motorsporten och sedan ha en produkt som på ett riktigt och äkta sätt relaterar till de resultaten, och som den intresserade och medvetna konsumenten/entusiasten/marknaden kan ta del av och känna sig delaktig. Toyota Yaris GR Four är på sitt eget sätt ett lysande bra exempel. De konstruerar helt enkelt något som är duktigt på alla underlag, relaterar till rallysatsningen och har prestanda som tilltalar de medvetna och de lustfyllda. Dessa kunder skapar sedan en egna subkulturer och communitys som i sin tur gör marknadsföringsjobbet åt Toyota. Och så var hypen igång. Job done.
Patinerad, sliten och vacker med detaljer som inte fanns på seriebilarna, det här är en provbil från fabriken som fick ett eget chassinummer i serien, begåvades efter en period med en kommande modells kaross och såldes efter ännu en testperiod som begagnad bil till en kund. På den tiden destruerades inte testbilarna; en såld bil = pengar in. Och det behövdes för den lilla bilfabriken. Det sägs i klippet att motorn är på 800 cm3, det är fel, rätt storlek på maskinen är något mindre, 764 cm3.
I väntan på olika leveranser så tänkte vi sätta oss ner för en liten pratstund och interagera med er tittare. Vi efterfrågade frågor av er på vår Instagram och även på Nukes Instagram, ni ställde fågorna vi besvarar dom här!
Har ni några fler frågor ställ gärna dom i kommentarsfältet nedan, så tar vi upp de i framtida avsnitt!
Resan till England blev inte riktigt som tänkt! Men vi lyckades trots alla corona restriktioner komma hem med ett par Formula-E magnsium fälgar. Vi sätter även igång med karosseri arbetet efter lång väntan på materialet.
Som vi nämnde lite i avsnitt två gällande ändringarna i bakvagnen, är nu tanken att bygga en helt egen bakvagn för att få de nya centrumbult fälgarna att fungera.
Nu är tiden inne för att sätta sågbladet i Polon, och konstruera jiggen som ska hålla allt på plats.
Vi går även igenom en hel del bakgrund till projektet och berättar om upplägget med motor, växellåda och rörramschassit.
Nu var det dags igen! Vi tillsammans med Robin Tagesson kommer att göra en ny byggserie på en Volkswagen Polo MK5. Bilen är hämtad från Tyskland efter en frontalskada. Tanken med bygget är att göra något unikt utöver det vanliga. Bilen ska registreras för gatan.
Lovekhana CityDrift starts out with Mårten driving go karts at Skara Sommarland, and after finishing the session at the go kart track he decides to ask the attendant if they offer anything to do with skidding or drifting at the amusement park. The attendant then answers that there is an old closed down attraction he could show Mårten, after agreeing on checking it out they walk through the amusement park and reach the doors of a abandoned attraction.